Migrändagbok

image7image7image7image7image7

En viktig sak när det gäller migrän tycker jag är att man bokför sina anfall iform av en migrändagbok. Jag själv är väldigt dålig på detta.. Men eftersom att det är en bra förberedelse inför läkarbesök och för att försöka hitta ett mönster i anfallen är det ju kanon att skriva ner eventuell orsak. Därför tänkte jag lägga upp ett förslag på hur en migrändagbok kan se ut:

Datum: (veckodag, månad)
Tidpunkt (ungefär): - Både när anfallet började och när det slutade
Styrka: Gör din egen skala ifrån 1-10 där 10 är outhärdigt och 1 är istortsätt ingenting
Symtomen: Hur började anfallet? Några andra symtom än dem du brukar ha? Längre eller kortare tid än "normalt" innan huvudvärken kom?
Eventuell orsak: Ätit något anorlunda? Ätit för lite? Stressat mycket? Sovit dåligt? Känt dig spänd osv?
Huvudvärken: Pulserande? Ungefär var känns det värst? Ljud/ljus/rörelse-känslig?
Medicinering: Vad tog du för medicin? Vilken styrka och när tog du den?
Efterråt: Trött? Sockersugen? Dåsig? Pigg?
Övrigt: Något mer som behöver läggas till?

Det behöver inte vara komplicerat att skriva en migrändagbok. Du behöver inte skriva hel uppsats efter varje anfall. Jag vet själv hur trött jag är efter ett migränanfall och det är verkligen inte lockande att sätta sig ner och en skriva då. Men såfort du känner dig bättre är det bara till att tänka igenom de senaste timmarna. Allt behöver ju inte vara exakt, men på ett ungefär sådär. Det är bra att ha, och det är värt det lilla besväret.

xoxo, Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0